Ladbrokes hugger efter Svenska Spel

Den första maj inledde Ladbrokes sin största varumärkesbyggande kampanj någonsin i Sverige. Under devisen ”svenska spel engelska odds” skall Sveriges alla spelkonsumenter bli medvetna om att spel har ett pris. Kampanjens första våg sänds i TV3, TV6, Kanal 5 och Kanal9 och löper på Internet, och i dags- och kvällspress. Det är det här som fått Svenska Spel att se rött. Under helgen mottog Ladbrokes ett hot från en av Svenska Spels advokatbyråer. Svenska Spel anser sig inte bara ha monopol på spel, utan också på det svenska språket. Om Ladbrokes fortsätter att använda orden svenska spel för att beskriva svenska spel, så hotar de med stämning.
Ladbrokes inledde den 1 maj en kampanj med devisen ”svenska spel engelska odds”. Ladbrokes granskar nu hur man skall möta utmaningen och ser fram emot en rättslig prövning till försvar av kampanjen. ”En stämning är rena drömvinsten för oss. Vi gillar våra odds”, säger Ladbrokes VD i Norden Lasse Dilschmann. ”Svenska Spel har länge ägnat sig åt att kränka sina konsumenter genom ett olagligt ekonomiskt monopol och usla odds. Att försöka monopolisera språket är ännu mer osmakligt. Svenska Spels ägare borde skämmas”, fortsätter han.
Svenska Spel bedriver redan Europas kanske mest aggressiva spelreklam och bolagets ägare, Staten, ägnar bara 5 promille eller motsvarande 26 miljoner av överskottet till att hjälpa dem som har problem med sitt spelande. Det är svårt att hitta en lägre grad av ansvarstagande. Enligt EU:s regler är det olagligt att motivera monopol med annat än social skyddshänsyn. Det finns tecken på att Sverige inom kort kommer att stämmas och tvingas försvara monopolet i EG-domstolen. ”Det är lätt att förstå varför Svenska Spel vill styra språket. När man talar klartext blir det tydligt hur uselt deras erbjudande är. För ett statligt monopolföretag ligger det väl nära till hands att försöka hota konkurrenterna till tystnad” avslutar Lasse Dilschmann.