Paf sponsrar storlag i fotboll

I fredags höll den spanska storklubben Atletico Madrid presskonferens på hemmaarenan Vicente Calderon, och offentliggjorde Paf som ny officiell sponsor. ”Det är en historisk dag för oss på Paf,” sa Pafs marknadschef Jannik Svahnström på presskonferensen i Madrid.
Det åländska spelbolaget Paf har undertecknat ett treårskontrakt med Champions League-klara La Liga-klubben Atletico de Madrid, som bland annat har nio ligatitlar och lika många cuptitlar. Paf är ny shortssponsor för Atletico Madrid, men avtalet innebär även att Pafs logo exponeras bland annat på klubbens träningskläder och träningsarenan. Paf får också tillgång till matchbiljetter, VIP-paket och stjärnspelare som Diego Forlan och Luis Garcia. Paf kommer att benämnas ”Official Gaming Sponsor”.
Paf vill använda Atletico Madrids image som en internationell kommunikationsplattform för att stärka kännedomen av Pafs varumärke och spelservice ute i Europa. Efter årsskiftet lanseras en ny och fräsch spansk- och engelskspråkig spelsajt i Spanien unikt framtagen för Atletico Madrids fans runt om i världen, det vill säga 100 000-tals supportrar. Klubben har 21 olika supporterklubbar i världen utanför Spanien.”Vi har hittat en klubb som har samma grundsyn på sin roll i samhället som vi på Paf har, det vill säga engagerade och stödjande. Den här spelsajten har stor potential till att bli ett framgångsrikt koncept för klubben, dess fans runt om i världen samt för Paf,” uppgav Pafs affärsområdeschef, Anders Wiklund, strax efter presskonferensen.
I avtalet framgår att Paf har rätten att arrangera en toppmatch i Norden sommaren 2009, vilket kan innebära att det blir match mot ett svenskt lag och finländska ligalaget IFK Mariehamn på Åland. ”Än är det för tidigt att säga om den kan arrangeras. Det är mycket som ska stämma in med datum, lag och seriespel,” framhöll Pafs PR-chef Krille Mattsson efter diskussioner med klubbens representanter efter presskonferensen.
”Vi är oerhört nöjda med att kunna välkomna Paf som ny sponsor för vår anrika klubb och att de anammar samma värden som vi gör. Pafs välgörenhetsprofil passar perfekt med vår nuvarande strategi. En stark bidragande orsak till varför vi valde just Paf är dess långa historia inom spel och att överskottet går till allmännyttiga ändamål, konstaterade Atletico de Madrids kommersiella direktör Juan Carlos Moya under presskonferensen.
Pafs marknadschef Jannik Svahnström hoppas förstås att Atletico Madrid, tack vare Pafs sponsorskap, ska bli ett av de populäraste lagen i Norden. ”Det vore en lottovinst för oss på Paf om Atletico skulle köpa en svensk eller finländsk toppspelare.”