Svenska Spel får på nosen

Svenska Spel stämde Ladbrokes 2008 för brott mot varumärkeslagstiftningen i samband med Ladbrokes kampanj ”Svenska spel med engelska odds”. Svenska Spel hävdade att Ladbrokes felaktigt hade använt Svenska Spels varumärke och att endast Svenska Spel kan använda ordkombinationen ”svenska” och ”spel” för kommersiellt bruk i reklam och marknadsföring. Marknadsdomstolen har idag slagit fast att Ladbrokes inte gjort varumärkesintrång.
Samtidigt gjorde Ladbrokes en motstämning mot Svenska Spel för brott mot marknadsföringslagen i och med användandet av termer som ”Svenska Spel är världsledande på spelansvar” och ”världens mest effektiva ålderskontroll på nätet”. Även här ger Marknadsdomstolen Ladbrokes rätt och .
Domen konstaterar emellertid att Ladbrokes inte tillräckligt väl lyckats påvisa att användningen av sådana påståenden som att ”samma spel” och ”större vinster” i Ladbrokes annonskampanj 2008 var relevanta för de faktiska omständigheterna och därför strider mot marknadsföringslagen.
”Jag är glad men inte förvånad, att driva ett ekonomiskt monopol är stötande men att samtidigt försöka monopolisera språket, såsom Svenska Spel givit uttryckt för i sin stämningsansökan saknar all anständighet”, säger Lasse Dilschmann, Ladbrokes VD i Norden en kommentar och fortsätter, ”men viktigast av allt, domstolen förbjöd inte Ladbrokes från att använda ordet ’svenska’ och ’spel’ i sin marknadsföring och att Svenska spel därmed inte har monopol på användning av denna ordkombination”.
”Naturligtvis är detta en stor dag för Ladbrokes. Det är en seger att få bekräftat att Svenska Spel, trots allt, inte har monopol på det svenska språket” säger Andreas GIllberg, Ladbrokes Sverigechef, ”Vi är också mycket glada över att Marknadsdomstolen konstaterar att Svenska Spel bryter mot varumärkeslagen om de fortsätter att hävda att de är världsledande på spelansvar, det är oerhört tillfredsställanden att just det påståendet tillbakavisas.”